
Korzystamy z profesjonalnych narzędzi diagnostycznych. Wskazujemy obszary problemowe i potencjalne deficyty. Kierujemy do dalszych konsultacji i dajemy wskazówki na temat pracy terapeutycznej z dzieckiem.
NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE
KOZE (Karty oceny zachowania i emocji) – są narzędziem oceny i opisu nieprawidłowości w zachowaniu i reakcjach emocjonalnych dziecka od wieku niemowlęcego (od 1. miesiąca) do końca okresu szkolnego (do końca 15. r. ż.).
Badanie to pozwala na wykrycie niepokojących objawów w zachowaniu i reakcjach emocjonalnych dziecka oraz sklasyfikowanie ich w określonych obszarach. Zebrane informacje pozwalają na skierowanie dziecka do dalszej diagnostyki, a także ułatwiają komunikowanie się z innymi specjalistami.
Za pomocą kwestionariusza KOZE oceniamy funkcjonowanie dziecka w następujących obszarach:
- sen;
- wydalanie;
- odżywianie;
- samodzielność;
- nawyki;
- aktywność ruchowa i napęd;
- poziom impulsywności, koncentracja i uwaga;
- emocje;
- zachowanie (wzorce behawioralne);
- relacje społeczne.
Poszczególne rodzaje nieprawidłowości, jako objawy zaburzeń, zostały skategoryzowane i opracowane na podstawie stosowanych powszechnie klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania: ICD-10, DSM-IV, DC: 0-3R. Wykorzystano również opisy kliniczne zaburzeń emocji i zachowania u dzieci i młodzieży zawarte w dostępnej literaturze z zakresu psychopatologii i psychiatrii dziecięcej.
KOZE stanowi doskonałe uzupełnienie diagnozy KORP (Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego) – narzędzia przeznaczonego do wstępnej oceny rozwoju dziecka. Pozwala ono ustalić, czy diagnozowane dziecko rozwija się harmonijnie oraz zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach każdego przedziału wiekowego.
Przeprowadzenie diagnozy dziecka w określonym wieku zakończone jest wykreśleniem profilu jego umiejętności, z którego wynika, które sfery rozwoju są rozwinięte prawidłowo, które są opóźnione, a które przyśpieszone. Dzięki temu można podjąć szybką interwencję i w przypadku sfer rozwijających się z opóźnieniem skierować dziecko na specjalistyczne, pogłębione badania oraz zaproponować odpowiednie działania terapeutyczne.
Ocenie podlegają następujące obszary:
- rozwój ruchowy,
- motoryka precyzyjna i lateralizacja,
- spostrzeganie wzrokowe i koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- komunikowanie się i mowa,
- emocje i relacje społeczne,
- funkcje behawioralne,
- umiejętności przedszkolne (dla dzieci w wieku od 3 do 5 r. ż.),
- umiejętności szkolne (dla dzieci w wieku od 6 do 9 r. ż.).
KOGS (Karty Oceny Gotowości Szkolnej) są testem służącym do oceny najważniejszych umiejętności dzieci 6-letnich, spełniających obowiązek przedszkolny.
Umożliwiają ocenę dzieci w 13 obszarach umiejętności i pozwalają na zorientowanie się, czy dziecko rozwija się prawidłowo w poszczególnych obszarach, czy też wymaga dodatkowego wsparcia edukacyjno-terapeutycznego.
W badaniu oceniane są:
- samoobsługa,
- motoryka duża,
- rozwój emocjonalny,
- rozwój społeczny,
- percepcja słuchowa,
- percepcja wzrokowa,
- grafomotoryka,
- umiejętności matematyczne,
- myślenie pojęciowe,
- pamięć wzrokowa i słuchowa,
- wiedza środowiskowa,
- orientacja w czasie i przestrzeni,
- komunikowanie się i mowa.
Badanie obejmuje także próby oceny lateralizacji w obrębie ręki, oka, ucha i nogi.
Celem badania jest określenie stopnia przygotowania dziecka do podjęcia nauki szkolnej, określenie poziomu umiejętności w poszczególnych obszarach badania, wychwycenie ewentualnych problemów, a w razie konieczności skierowanie na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowanie dla nich indywidualnych programów wspomagania rozwoju.
Diagnoza testem KOGS może również pomóc rodzicom w poznaniu poziomu przygotowania ich dzieci do podjęcia nauki w szkole.
M-CHAT-RF – dwustopniowe narzędzie przesiewowe stosowanym w celu oceny, czy dane dziecko może mieć autyzm. Przeznaczone jest do obserwacji dzieci w wieku 16-30 miesięcy. Przy pomocy tego narzędzia – na podstawie kwestionariusza składającego się z 20 pytań – można ocenić ryzyko wystąpienia autyzmu u danego dziecka jako niskie, średnie lub wysokie.